Content marketing: sådan mestrer du disciplinen

Content marketing er et af de helt store buzzwords for tiden, når vi har med markedsføring at gøre. Det er især inden for digital markedsføring, at et fokus på content marketing kan få din konverteringer helt op at ringe.

Content marketing er dog et bredt spekter, der inkluderer flere forskellige områder. Så hvordan kaster du dig lige bedst muligt ud i content marketing? Med denne guide selvfølgelig.

Her i indlægget tager vi et spadestik dybere ned i content marketing for at gøre dig klogere på dine mange muligheder. Vi zoomer ind på nogle af de vigtigste discipliner, som du skal mestre for at få succes med content marketing. Bliv klogere på content marketing her.

Tekster er en stor del af content marketing

Når du har med content marketing at gøre, kommer du ikke uden om tekster og optimering af disse. ”Hvorfor?” Spørger du måske. Nu skal du høre. Det har i høj grad at gøre med, at Google kigger din hjemmeside efter med en tættekam. Her er det blandt andet dine tekster, der bliver kigget efter i krogene.

Google vurderer dine tekster for at lave en samlet vurdering af din hjemmeside. Denne vurdering kan have en stor betydning for din hjemmeside. Den afgør nemlig, hvor højt (eller lavt) du bliver placeret på Google.

Det er selvfølgelig altid bedst at få den højeste placering på Google som muligt. Her er der nemlig størst sandsynlighed for, at folk rent faktisk klikker. Vil du gerne ligge i toppen på Google, er du derfor nødt til at stille skarpt på dine tekster.

Når du skal optimere dine tekster, skal du typisk tage udgangspunkt i en søgeordsanalyse. Med en søgeordsanalyse i hånden har du nemlig en bedre idé om, hvad det er folk søger efter, som er relevant for den pågældende side.

Disse søgeord skal du bruge aktivt i dine tekster på din hjemmeside. Dog ikke for meget. Bruger du dem for meget, vil Google kalde det keyword stuffing. Det bliver du straffet for med en lavere placering på Google. Vær derfor meget påpasselig med, at dine søgeord indgår naturligt, og at du får en passende længde på dine tekster.

Zoom ind på metadata, og se din CTR stige i vejret

Det er ikke kun teksterne på din hjemmeside, du skal sætte ekstra fokus på. Metadata er også uhyre vigtigt, når det kommer til content marketing og din placering på Google.

Din metadata er det lige udsnit af tekst, der bliver vist på Google, når din hjemmeside dukker op på en bestemt søgning. Det består både af en metatitel og en metabeskrivelse. Selvom disse bliver genereret automatisk, kan det betale sig, at du laver dem manuelt. Det sikrer dig nemlig, at din metadata indeholder de rigtige søgeord.

Søgeordene er dog ikke det eneste, du skal huske at have med. Det er også vigtigt, at du sørger for, at lige netop din metadata skiller sig ud fra konkurrenterne. Det kan nemlig medføre, at det er lige netop din hjemmeside, der bliver klikket ind på fremfor konkurrentens.

Metadata og CTR har en stor sammenhæng. Har du mangelfuld metadata, vil din CTR være derefter. Ret lav. Ved at give din metadata lidt kærlighed, vil du dog kunne se, hvordan din CTR får et boost. Det kan derfor ikke betale sig at lade være med at give din metadata lidt ekstra opmærksomhed.

Content er mere end velskrevne tekster – sæt gang i videoproduktionen

Selvom tekster er en stor del af content marketing, er der også andre discipliner og metoder, du kan benytte dig af. Video er for eksempel også blevet en populær måde at benytte content marketing.

Videoer er også noget, Google er vild med, og som du derfor også bliver belønnet for. Dette skyldes, at videoer ofte er mere brugervenlige. De kan nemlig gøre det nemmere for besøgende at blive klogere på, hvordan et produkt fungerer frem for at skulle læse sig frem til det.

Når du har med content marketing at gøre, er det derfor en rigtig gode idé at kombinere forskellige metoder. Det gør det mere brugervenligt for den besøgende. Alt i alt er det også noget, som Google er vild med, hvilket kan skyde dig til tops på søgemaskinen.

Vær realistisk – alliér dig med kompetente samarbejdspartnere, hvis nødvendigt

Der kan være mange ting, du skal have styr på, hvis du vil mestre content marketing. Heldigvis behøver du ikke stå alene med det. Er du lidt på bar bund over, hvordan du bedst muligt gribe det an, kan du med fordel alliere dig med et digital marketing bureau.

De kan hjælpe dig med at få gang i de helt rigtige discipliner. Har du selv godt styr på det, kan du dog også sagtens bevæge dig ud på content marketing-eventyr på egen hånd.