Push Pull Marketing

Push vs Pull marketing - Hvad er bedst?

Push, Pull, ja indenfor markedsføring findes der mange finurlige begreber og som oftest på engelsk, de to begreber dækker over metoderne hvorpå man markedsføre sin hjemmeside, service eller sit produkt. Disse to begreber er dog ofte mistolket og forstået, derfor har jeg lavet en lille guide til hvad push- og pull marketing er, hvad der er bedst og ikke mindst hvorfor.

Alt markedsføring kan hovedsageligt dækkes ind under to hovedkategorier, nemlig Push og pull marketing. Ved push marketing handler det om at skubbe et produkt mod kunden ved brug af annoncer, meddelelser eller andre medier hvorpå man kan reklamere. På den anden side af markedsførings spektrummet har vi pull marketing, hvor det er kunden der selv finder vejen til produktet.

Push marketing

Den mest traditionelle markedsføringsstrategi er push marketing som dækker over enhver metode hvor en virksomhed skubber et produkt ud til sine potentielle kunder. Push marketing dækker over enhver form for reklame, annonce og meddelelse på sociale medier, samt meget mere. Det er også årsagen til at Google og Facebook er blandt de største virksomheder i verdenen.

Push marketing er også kendt under navnet Interruption Marketing som oversat betyder “afbrydelsesmarkedsføring” – Hvilket passer meget godt, da man afbryder en person i sit foretagende med sin reklame eller annonce.

Eksempler på push marketing:

  • Facebook Ads: Annoncer på sociale medier som eksempelvis Facebook.
  • Push notifikationer: Meddelelser der sendes direkte til en mobil eller computer med et link til en specifik webadresse.
  • TV-reklamer: Reklamefilm på TV.

Pull marketing

Kort fortalt er pull marketing er strategi hvor det er kunden der finder produkt, modsat push marketing.

Pull marketing er modsat push marketing

Kort fortalt

Eksempler på pull marketing:

  • Google: Kunder der finder din hjemmeside på søgemaskinen google.
  • Blogs: Kunder der finder dig igennem blogs online.

Hvilken marketing strategi skal du vælge?

Når du står med et produkt, en service eller noget tredje du gerne vil sælge er det vigtigt at du vælge den rette marketingstrategi

Du behøves ikke kun at gå den ene vej når du skal i gang med markedsføring, en god markedsføringsstrategi har mere end blot én kanal.